Toeslagen
Via deze link kunt u de cargadoorstarieven vinden van Seatrade Rotterdam B.V..
________________________________________________________________________
De tariefsopbouw bestaat uit de volgende elementen:
♦ Zeevracht: De zeevracht is de prijs die de verscheper van goederen betaalt
aan de rederij voor het vervoer over zee.
♦ BAF: Omdat de brandstofprijzen onderhevig zijn aan grote prijsschommelingen,
wordt door de rederij een bunkertoeslag (Bunker Adjustment Factor)
aangerekend om de risico’s van prijsschommelingen te compenseren. De hoogte van
deze toeslag is geldig vanaf een verschepingsdatum welke via een schrijven/e-mail
aan de klanten kenbaar wordt gemaakt.
♦ CAF: Indien de vracht betaalbaar is in een vreemde valuta en wanneer die valuta
onderhevig is aan grote koersschommelingen, wordt door de rederij een valutatoeslag
(Currency Adjustment Factor) berekend om die wisselkoersrisico’s te compenseren.
De hoogte van deze toeslag is geldig vanaf een verschepingsdatum welke via een
schrijven/e-mail aan de klanten kenbaar wordt gemaakt.
♦ Top Wharfage: Dit zijn kosten die door het Havenbeheer in Suriname worden
vastgesteld per goederensoort en gelden voor zowel import als export lading
die wordt overgeslagen in de haven.
♦ THC kosten: Terminal Handling Charges; zijn extra kosten, boven op de
zeevracht, die de rederij aanrekent voor het behandelen van lading op de
terminal alvorens het aan boord van het schip wordt geladen.
♦ ISPS: International Ship & Portfacility Security: Na 11 September (2001) is er
op initiatief van de Verenigde Staten een wereldwijd veiligheidsprogramma opgezet
om terroristische activiteiten binnen/via de havens tegen te gaan. Hiervoor hebben de
verschillende havenautoriteiten extra investeringen gepleegd ter verhoging van
allerlei veiligheidsmaatregelen. Om deze investeringen terug te verdienen, is een
ISPS toeslag per container/zending ingesteld.
♦ IMO toeslag: Bij het vervoer over zee van UN geclassificeerde gevaarlijke stoffen
(conform IMDG code) wordt er door de rederij een toeslag berekend over de zeevracht.
Dit heeft o.a. te maken met de extra handelingen die nodig zijn voor het inplannen
van de goederen op de terminal en aan boord van het schip en voor het melden van de
gevaarlijke goederen aan de havenautoriteiten .
♦ Special equipment toeslag: Is een toeslag voor het beschikbaar stellen van opentop
containers, flatrack containers en/of high cube containers.
♦ Out of Gauge toeslag: Men spreekt van buitenprofiel of Out of Gauge (OOG)
ladingen als de afmetingen van de te verschepen goederen buiten de maten van
de container vallen.Er wordt een OOG-toeslag berekend i.v.m. de lost slots.
Waar de goederen oversteken kunnen immers geen containers meer geladen worden.
♦ Shippers owned korting: Korting die gegeven wordt indien de verscheper gebruik
maakt van een eigen container
♦ B/L Fee: Kosten voor het opmaken van de verschepingspapieren
♦ Bill of Lading Import Charge: Kosten voor het administratief afhandelen van
inkomende lading en voor het melden van B/L gegevens aan de havenautoriteiten.
Verzekeringen:
De kosten voor het afsluiten van een verzekering bedragen 1.5% van de waarde van de goederen. Het minimale tarief dat wordt gehanteerd voor het afsluiten van een verzekering is Euro 75.00. Deze kosten zijn exclusief de poliskosten van Euro 25.00.
Detentie / Demurrage
De vergoeding die wordt berekend door de rederij voor het gebruik van hun containers buiten de vrije periode nadat deze de terminal hebben verlaten. Zolang de container zich buiten deze vrije periode nog op de terminal bevindt, wordt deze vergoeding "demurrage" genoemd.
Via de volgende links kunt u de free time met demurrage & detention kosten terugvinden.
Free time table and Demurrage/detention charges at Vlissingen.
Voor Suriname/RAYO service geldt het volgende te Paramaribo:
Storage: 0 dagen vrij, daarna USD 8,50 per TEU per dag. RoRo items on request.
Dry containers: 7 dagen vrij van demurrage/detention combined, daarna:
20ft unit USD 15,- per container per dag
40ft unit USD 30,- per container per dag
Reefer containers: 2 dagen vrij van demurrage/detention combined voor operating Reefer,
4 dagen vrij voor non operating Reefer (NOR), daarna:
40ft reefer/NOR unit USD 60,- per container per dag
Plug in, vanaf dag 1 tegen USD 72,- per reefer per dag (dag van lossen schip excluded).
RoRo: geen free time
|